maandag 30 juli 2007

Jaaa daar zijn we weer!

Geschreven 30-07-2007 15:55:30 (NL)
Jaaa daar zijn we weer! (ja mama maaike nu al! haha)We hebben vanuit Hue een vermoeiende trip gehad! Eerst de nachtbus naar hanoi! Daar een dag zeulen met onze tassen in de 39 graden hitte! Maar wel lekker gegeten met Ha ( voor de mensen die Ha niet kennen: de vriendin van ome Kees van maaike) En op het laatste moment onze tickets van haar gekregen (ja je leest het goed Kees op het laatste moment hahah) Daarna de nachttrein naar het land van de montagnards! SAPA! Na 48 uur mochten wij eindelijk weer douchen en tandenpoetsen!! Ja Eefje zelfs zonder wierook is het moeilijk hier je tanden d\goed bij te houden!Montagnards is wilden en het is ons nu duidelijk waarom ze dit gebied zo noemen. Mensen zijn tot irritants toe beleefd en blijven achter je aanlopen tot je iets van ze hebt gekocht!
Sapa zelf is niet o heel bijzonder een straat met hotels en verkopende wilden!
MAAR de trektocht.... really amazing!!!!We hebben een 2 daagse trekking gedaan door de bergen en de rijstvelden, rivieren doorkruist, door de modder gegleden en bij de lokale bevolking geslapen. De weg was erg moeilijk begaanbaar en we hadden alle hulp van de black mongs nodig! Van 8 tot 60 jaar ze lopen het hele stuk met je mee om je door de modder heen te trekken en de berg op en af te helpen.Ondertussen kletsen ze je de oren van je kop maar ondertussen vragen ze allemaal hetzelfde... what's your name? how old are you? do you have brothers en sisters? how old is your mother? are you friends? where are you from? En ze blijven beleefd! Daarna natuurlijk wel iets kopen! Anders blijven ze ons waarschijnlijk tot in Nederland volgen! We hadden een leuke groep met 2 Canadese jongens en een spaanse vrouw... het geusthouse waar we sliepen was heel erg gastvrij en schonk s avonds TE veel happy water! Ofwel rijstwijn! Waardoor het allemaal iets wat uit de hand liep en de meeste er de volgende niet goed meer uit konden (behalve maartje want die was om 5 uur al aan het helpen met annekoeken poeken (pannekoeken bakken voor de mensen die geen Rutger heten)) ... de tweede dag werd nog zwaarder dan de eerste! De dag erna wonderbaarlijk zonder spierpijn en gebroken ledematen op naar de beroemde markt van Bac Ha! Hier verkopen ze werkelijkwaar alles! Van stierballen tot sjaals van zwijntjes tot benzine en de kapper is ook aanwezig! We hopen jullie zo snel mogelijk hier foto;s van te laten zien want die zijn echt prachtig maar de vietnamezen proberen ons voor de zoveelste keer af te zetten en vragen veel te veel voor een cd en halen de USB poort uit de computer! Daar gaan wij dus mooi niet op in! Lekker puh!
Vandaag hebben we een leuk dagje Hanoi gedaan en passeerde de volgende bekende gel;uiden weer de revu: Wanna motorbike... cyclo... tuuuuuuuuuuuuuuuut.... piep piep piep (fietsers die je in willen halen).... lambada (voor de achteruitrijdende auto's..... lady wanna buy something.... en zo kunnen we nog wel ff door gaan! Ow de nederlandse ijscoboeren moet hun deuntje echt aanpassen hier hebben ze er een rijdende disco van gemaakt! Vandaag hebben we een tour geboekt naar Halong Bay voor over een paar dagen, bij een man die helemaal weg was van Nederland! Hoe kunnen jullie onder de zeespiegel leven??? die molens echt fascinerend! Hij was zo onder de indruk dat we een kookles van zijn vrouw krijgen en bij hem thuis zijn uitgenodigd.... echt super cool! Dit zal meteen onze laatste avond in vietnam zijn! Dat moet zeker gezellig worden! Papa maartje.. bedankt voor de zorgvuldig verzorgde informatie over het afvoerputje en de stop... mogen wij nu wat informatie over Deltawerken van Nederland en windmolens zodat we dit aan onze nieuwe vietnamese vriend kunnen vertellen!?Dikke knuffel M&M
nha thrang - hoi an - hue- sapa
aantal reactie : 5 reacties
verslag gelezen : 230 keer

16:21
Piet van Bavel
30-07-2007
1
Kaatsheuvel
Hartstikke leuk wat jullie doen.Hier de info U vraagt wij draaien. De DeltawerkenVoorgeschiedenisUit studies van Rijkswaterstaat die sinds 1937 waren uitgevoerd, bleek dat de veiligheid van Nederland in tijden van grote stromen en hoge waterstanden niet verzekerd kon zijn. In de dichtbevolkte gebieden aan de monding van de Rijn, Maas en Schelde bleek het moeilijk en duur om nieuwe dijken te bouwen of oude te verstevigen. In eerste instantie leek de oplossing de afdamming van alle riviermondingen: de Westerschelde, de Oosterschelde, het Haringvliet en het Brouwershavens Gat. Dit voorstel werd het Deltaplan genoemd. In 1950 werd begonnen met de afdamming van het Brielse Gat en de Botlek. Daardoor werd de Brielse Maas een zoetwaterbekken. Dat was met name belangrijk, omdat de tuinbouw op Voorne een groot gebrek aan zoet water had. Het Deltaplan in z’n totaal was echter zo omvangrijk, dat men een geleidelijke uitvoering in gedachten had. De watersnoodramp van 1953 gooide roet in het eten. 1835 mensen lieten het leven en ruim 150 000 ha kwam onder water te staan. Het besef groeide dat er onmiddellijk wat moest gebeuren, en niet geleidelijk aan. Twintig dagen na de watersnoodramp was er een Deltacommissie geïnstalleerd. Deze commissie zou adviezen geven over de uitvoering van een Deltaplan dat de veiligheid in het Deltagebied duurzaam zou verhogen. Hoe veilig het gebied ook moest worden, de Nieuwe Waterweg en de Westerschelde moesten open blijven vanwege het economische belang van de havens van Rotterdam en Antwerpen. Om dammen te kunnen aanleggen in de monding van de waterwegen zouden er ook een aantal hulpdammen gebouwd moeten worden in de Zandkreek, de Krammer, de Grevelingen en het Volkerak. Deze worden de ‘compartimenteringsdammen’ genoemd, omdat ze het water in kleinere compartimenten zouden verdelen. Om de bouw van de dammen goed te regelen werd in 1959 de Deltawet aangenomen. Uitvoering De eerste werkenStormvloedkering Al in 1958 werd de stormvloedkering in de Hollandse IJssel in gebruik genomen. Deze kering was van belang om de dichtbevolkte Randstad tegen een toekomstige overstroming te bescherming. Drie jaar later, in 1961, volgden de afdamming van het Veerse Gat en de Zandkreek. Hierdoor ontstond het Veerse Meer. Haringvlietsluizen en Brouwersdam In de monding van de Haringvliet werd een sluizencomplex aangelegd om overtollig water uit de Rijn af te kunnen voeren. Ook tijdens zeer strenge winters kunnen de sluizen opengezet worden, zodat de getijdenbeweging hersteld wordt. Dat kan nodig zijn Haringvlietsluizen om de bevriezing van de grote rivieren tegen te gaan. Alleen in noodsituaties zou er dus weer zout water in het Haringvliet gelaten worden. Na de aanleg van de Haringvlietdam zou het Haringvliet verder geleidelijk aan zoet worden. In 1971 werden de sluizen in werking gesteld: zeventien openingen van elk bijna 60 meter breed. De Brouwersdam, ten zuiden van de Haringvlietdam, was een jaar later klaar. Oosterschelde Stormvloedkering Oorspronkelijk was men ook van plan de Oosterschelde af te dammen. Het water achter de dam zou dan, net als in de Haringvliet en het Zeeuwse Meer, langzaam zoet worden. Er ontstond echter al snel een grote weerstand tegen deze ingreep. Het unieke zoutwatermilieu in de Oosterschelde zou namelijk de dupe worden van de vergrote veiligheid. Niet alleen het milieu, maar ook de visstand zou lijden onder een afdamming van de Oosterschelde. In 1976 was Den Haag rijp voor een alternatief: er lag een plan op tafel waarin de Oosterscheldedam van een aantal sluizen werd voorzien, die slechts bij extreme waterstanden gesloten zouden hoeven worden Het unieke zouterwatermilieu en de visstand zouden dan in stand worden gehouden. Er Oosterscheldekering werden 62 openingen van elk 40 meter breed in de kering aangebracht om zoveel mogelijk zout water door te kunnen laten. Geprobeerd werd om de getijdenwerking zo veel mogelijk in stand te houden. Uiteindelijk werd de Oosterscheldekering één van de grootste bouwwerken ter wereld. De kosten van een kering waren wel aanzienlijk hoger dan van een dichte dam: 2,5 miljard euro was nodig om de kering te voltooien. Op 4 oktober 1986 werd de Oosterscheldekering door koningin Beatrix feestelijk geopend. Belang van de DeltawerkenBehalve een verkorting van de totale lengte aan zeewerende dijken met 700 km, hebben de Deltawerken nog verscheidene andere voordelen. Ten eerste is de zoetwatervoorziening voor de landbouw een stuk beter geregeld. De grens tussen zoet en zout water kwam door de aanleg van de dammen verder Stormvloedkering Oosterschelde westwaarts te liggen. Er was minder zoet rivierwater nodig om de zoet-zout balans in evenwicht te houden. Dat water kon nu naar het noorden richting het IJsselmeer worden getransporteerd, waardoor ook daar de zoetwaterpositie verbeterde. Ten tweede ging de hele waterhuishouding in het Deltagebied er op vooruit. Door de aanleg van de hoofd- en compartimenteringsdammen werden de waterstromen beter beheersbaar. Scheepvaart-, doorlaat- en uitwateringssluizen werden op diverse plekken aangelegd om het verse water te kunnen inlaten en overtollig of vervuild water te kunnen afvoeren. Ten derde was de aanleg van de dammen bevorderlijk voor de mobiliteit. Grote delen van Zeeland waren tot halverwege de twintigste eeuw betrekkelijk geïsoleerd geweest. Ook de bouw van de Zeelandbrug, en de Westerscheldetunnel (2003) droeg bij aan de mobiliteit. Hartelkering Ten vierde was de aanleg van de Deltawerken goed voor het binnenvaartscheepsverkeer. In 1976 hadden Nederland en België een overeenkomst gesloten om het scheepvaartverkeer tussen de Antwerpse en Rotterdamse haven beter de regelen. Bij de aanleg van de dammen, sluizen en kanalen aan de oostkant van het Delta-gebied is rekening gehouden met de scheepvaartbelangen. Tenslotte zijn de Deltawerken van invloed geweest op ontwikkelingen op het gebied van natuur en recreatie. Een aantal natuurgebieden zijn onherstelbaar aangetast, maar op andere plekken zijn er andere natuurwaarden voor in de plaats gekomen. Drooggevallen oevers worden tegenwoordig soms gebruikt als recreatieterrein. Of natuur en milieu erop vooruit zijn gegaan, zal een heikel discussiepunt blijven. Zeker is wel dat er een duurzaam beleid nodig is om de veiligheid, welvaart en natuur in het Delta-gebied in balans te houden. Andere ontwikkelingenNaast de constructie van dammen en keringen, moesten op een aantal plaatsen ook de dijken verhoogd worden. Vooral de duinen op de ‘kop’ van de eilanden (Walcheren, Schouwen, Goerree) en de dijken langs de Rotterdamse Waterweg en de Westerschelde moesten worden verstevigd, omdat ze geen extra bescherming van de Deltawerken kregen. De dijken die eerst zeewerend waren, maar door de aanleg van de dammen Maeslantkering hun oorspronkelijke functie verloren, werden niet geheel nutteloos. Ze bleven belangrijk als tweede verdedigingslinie, mochten de afdammingen het vroeg of laat begeven. De Deltawerken kwamen dus niet geheel in plaats van de bestaande bedijking. Omdat de aanleg en versteviging een langdurig, kostbaar en ruimte opslurpende bezigheid is, werd ten westen van Maassluis aan het eind van de twintigste eeuw nog een beweegbare stormvloedkering gebouwd, de Maeslantkering. Twee enorme draaibare deuren kunnen de Nieuwe Waterweg afsluiten, als het waterpeil teveel stijgt. Gezien de klimaatveranderingen en zeespiegelstijgingen is de kans erg groot dat hoge waterstanden aan de Hollandse en Zeeuwse kust steeds vaker optreden. En dat terwijl het aantal inwoners in laaggelegen gebieden sinds de watersnoodramp van 1953 alleen maar is toegenomen.

pvanbavel@home.nl
16:24
Piet van Bavel
30-07-2007
2
Kaatsheuvel
Traditionele windmolensWe kunnen de volgende typen onderscheiden, ongeveer in volgorde van ontwikkeling in de loop der eeuwen:Onderkruiers: Tjaskers; Spinnenkopmolens; Halfgesloten of open standerdmolens (windmolen waarvan de kast kan draaien rond een spil (standerd)); Wipmolens (doorontwikkeling van de standerdmolen); Paltrokmolens (houtzaag-windmolen met houten romp van het type onderkruier). Bovenkruiers (molen waarvan enkel de kap door kruien (draaien) op de wind wordt gezet): Torenmolens (windmolen van middeleeuwse oorsprong met cilindrisch opgemetselde romp); Ronde stenen (of acht- of zeskante houten) grondzeilers; Acht- of zeskante berg- of beltmolens; Stellingmolens (waaronder stenen ronde en acht- of zeskantige exemplaren) (windmolen met rondom de romp een stelling voor kruien, vangen en bedienen van de zeilen). Molens in het algemeen kunnen ook worden onderscheiden naar de verrichting of het product:beukmolen korenmolen mosterdmolen oliemolen papiermolen poldermolen volmolen zaagmolen In de Gouden Eeuw was de Zaanstreek een gigantisch industrieel molengebied. Duizenden windmolens zaagden het hout uit Scandinavië voor de scheepsbouw, en voor de papierindustrie die sinds 1650 opbloeide - tot 1795 bleven de papiermolens draaien. De molens maalden de polders droog, ze maalden schoon water voor productiedoeleinden van grote diepte omhoog, ze maalden het graan uit de Oostzeelanden. Ze maalden zonnebloempitten en ze maalden het lijnzaad tot olie voor de toen al gigantische verfindustrie (olieverf).BegrippenBinnenkruier molen die van binnenuit op de wind wordt gekruid (gedraaid). Bovenkruier een windmolen waarbij alleen de kap met het wiekenkruis in het horizontale vlak kunnen draaien. Buitenkruier molen waarvan de kap aan de buitenzijde met een houten staart op de wind wordt gekruid (gedraaid). Bovenwiel wiel dat om de bovenas van de molen zit en waaromheen de vang (zie vang) zit om de molen te remmen. Kollergang in een oliemolen: een ronddraaiende, verticaal lopende kantsteen die over een cirkelvormige, horizontale plaat draait om zaad te pletten. Koningsspil, verticale hoofdas Kruien wiekenkruis recht op de wind zetten. Kruipad cirkelvormig houten ringbalk waarop een tjasker op de wind wordt gekruid. Kruiwerk inwendig mechanisme waar de kap van de molen mee op de wind draait. Luiwerk Inrichting voor het ophijsen van zakken graan Maalstoel maalinrichting, waarin de maalstenen Stelling, omloop, zwichtstelling, galerij, gaanderij of balie cirkelvormig bordes rond een stellingmolen, waarop de molenaar de molen bedient. Onderkruier molen waarvan de hele romp door kruien op de wind kan worden gezet. Vang remconstructie in een windmolen die om het bovenwiel grijpt om het wiekenkruis stil te zetten; vergelijkbaar met een trommelrem. Wiekenkruis of gevlucht askop met vier haaks op elkaar staande wieken. Zelfzwichting constructie van draaibare houten kleppen in de wieken van een molen, die de zeilen vervangen en zich aanpassen aan de windsnelheid. Zwichten het aanpassen van de zeilvoering op de wieken i.v.m. de windsterkte. Bij sterkere wind: zeil minderen, bij zwakkere wind: meer zeil spannen. Windmolens in NederlandZie Lijst van windmolens in Nederland voor een uitgebreidere lijst Veel molens bij elkaar zijn er onder meer in:Kinderdijk Zaanse Schans Schermer De Schiedamse stellingmolens zijn de grootste molens ter wereld In Leiden zijn negen molens

pvanbavel@home.nl
18:07
Sarah
30-07-2007
3
Bergen op Zoom
Hey Maartje en Maaike,Nou zo te horen vervelen jullie je niet in Vietnam!! Geniet nog van de laatste dagen daar en ik blijf jullie volgen.En vader van Maartje bedankt voor alle info, ik leer hier zelfs nog wat detailinformatie over Nederland!!Groetjes Sarah


18:31
ange
30-07-2007
4
breda!!!
uhm ja.... ik .... uhm ben sprakeloos. Helemaal top die verhalen van jullie!!


19:07
Elly
30-07-2007
5
Oostelbeers
He, He, Eindelijk weer eens een leuk verhaal.Misschien moeten jullie je vlucht maar een dag verzetten. Je hebt zeker 2 dagen nodig om al die informatie over dijken molens en deltawerken aan een vietnamees uit te leggen. Vertel er maar niet bij dat we hier nu bijna rijstvelden aan kunnen gaan leggen. Wordt het wel heel moeilijk allemaal.groetjes

Geen opmerkingen: